För att klara dig bra som frilans gäller det att sälja.
 Både dina idéer och dig själv. Att vara frilansjournalist skiljer sig på det sättet inte från andra småföretagarjobb.

Oavsett vem du säljer till gäller det att vara förberedd. Det finns få saker som irriterar en redaktör så mycket som om du föreslår en idé de publicerat nyligen eller inte alls passar in. Se därför till att verkligen läsa tidningen, lyssna på radioprogrammet eller studera tv-kanalen du vill sälja till.

10 steg för att sälja in en artikel:

Här säljer du din idé:

Att komma på idéer brukar sällan vara frilansens största problem. Att hitta någon som vill ha dem kan ibland vara svårare. Men det finns 1 000-tals köpare av frilansmaterial. Här är de största köparna:

Vanliga frågor och svar:

Är det vanligt att redaktörer tackar nej till en idé och istället snor den?

Nej, det är ovanligt att det stjäls rakt av. De flesta förslag är dessutom inte unika och heller inte upphovsrättsskyddade. Många idéer ligger i tiden och därför kan ditt förslag dyka upp i tidningen senare, trots att du fått ett nej.

Har du en idé som du tror är unik, bör du inte avslöja för mycket vid den första kontakten. Försök att få redaktören intresserad innan du avslöjar mer.

Kan jag föreslå samma idé till flera redaktioner?

Ja, men inte samtidigt. Börja med den redaktion du tycker är mest intressant. Först när du fått ett nej kan du gå vidare.

Ska man skicka färdiga artiklar på spekulation?

Helst inte. En frilans som fått snurr på sin verksamhet bör få uppdrag och kunder på annat sätt.


Hur ska jag sälja mig själv?

Det finns flera sätt. Att ha en egen webbplats där du presenterar dig själv och lägger ut jobb är ett sätt. Att vara aktiv på Facebook, LinkedIn, Twitter och mingla på event där journalister finns är andra sätt att marknadsföra dig på. Men det allra bästa är att göra bra frilansjobb. Då återkommer jobben och nya kunder dyker upp.